Monday 30 January 2012

ermm... ingat kembali pengalaman mengenali internet..

Pengalaman Pertama Mengenali Internet




Assalammualaikum.. dan salam sejahtera..

Internet merupakan satu jaringan komputer yang menghubungkan antara media elektronik yang seiring dengan dunia semasa Hal ini kerana internet merupakan salah satu media yang digunakan secara meluas pada zaman kini. Jika ingin diceritakan kembali pertama sekali saya mengenali dunia internet ini amat menyeronokkan..Seingat saya pengalaman pertama saya mengenali bidang IT adalah semasa berada di tahun 4 sekolah rendah. Maklumlah masa tu tahap 2 aje yang dibenarkan masuk ke dalam makmal ICT. Semasa kelas ICT dijalankan itu la pertama sekali saya mengenali dunia ICT ini. Bayangkanlah keadaan kana2 bila pertama kali dapat menggunakan komputer. seingat saya semasa itu saya hanya tahu menaip karangan yang hanya diberikan oleh guru yang bertugas semasa itu. Hal ini adalah kerana bagi memudahkan disamping melancarkan lagi tahap kelajuan menaip sesuatu perkataan. Sebagai contohnya menaip karangan pendek seperti ini…Memang riuh kelas dibuatnya.. Mana taknya.. masing – masing tak pandai nak mengendalikan komputer masa ini..


Selepas menaip beberapa baris ayat, seingat saya..saya ditugaskan untuk mencari gambar untuk diselitkan sekali dalam karangan yang diberikan itu tadi. Masa itu semua masing2 tercenggang- cenggang.. Yelah nak cari kat mana pun tak tahu.. Cikgu pun memberitahu kelas supaya mencari gambar-gambar yang berkaitan di dalam internet. Kalau semua nak tahu internet pertama sekali yang pernah saya kunjung ialah internet Explorer.









Hmm… dah dapat buka dekat internet explorer tunggu apa lagi..kita orang  semua taip jelah nak cari gambar apa.. pastu klik.. tiba2 naik jer yang x berkenaan. maklum la tak berapa pandai lagi masa tu.. hihi.. tetapi itu dulu.. sekarang internet amat berfungsi buat saya. Hal ini kerana sumber daripada internet yang dapat membantu saya dalam menyelesaikan tugasan - tugasan yang diberikan oleh pensyarah. Sebagai contohnya mencari sumber rujukan dan sebagainya. Selain itu dari internet juga dapat mengajar saya dalam mencari sumber rujukan dengan senang, cepat dan mudah. Disamping itu juga, internet juga dapat membantu saya daripada tidak terus ketinggalan dalam arus kemodenan dan lagi berteknologi tinggi. Hal ini kerana, melalui internet juga saya dapat menggunakannya dalam berhubung dengan rakan – rakan melalui facebook, yahoo messenger dan sebagainya. Dari sini dapat saya nyatakan bermain dengan internet terdapat kelebihan serta kekurangannya..namun sekiranya jika kita pandai memanfaatkan teknologi ini dengan sebaiknya..insyaAllah benda ini mendatangkan faedah kepada kita juga. J

No comments:

Post a Comment